Svar: Forstoppelse 8 måneder
17. marts 2022
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring forstoppelse :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og jeg vil tage udgangspunkt i din dagsplan.
Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem fiberrig kost, og at lillepigen også stadig skal have mad, som ikke indeholder alt for mange fibre. Fibre er rigtig godt til at holde maven igang, men små børn kan få for mange kostfibre.
Det er vigtigt, at du f.eks. giver hende havregrød, øllebrød, frugt og grønt, så hun får fibre på denne måde, men kun halvdelen af hendes brød bør være rugbrød og fuldkornshvedebrød af forskellige slags, resten bør varieres med hvidt brød, og det gælder f.eks. også hvis du giver hende pasta - halvdelen bør være lys pasta og den anden halvdel fuldkornspasta.
Det er vigtigt, at du sikrer hende fedt nok. Hvis maden er for tør, så vil hun få større tendens til forstoppelse. Derfor skal hun have f.eks. smørsovs eller tomatsovs eller grøntsagsovs af forskellig slags på sin mad. Ligesom det er vigtigt, at du også energiberiger hendes grød og mos med fedtstof og mme. Giv hende også fedtholdigt pålæg f.eks. leverpostej og giv hende f.eks. meget fint hakkede nødder og mandler i en grød, så hun får sunde fedtstoffer den vej igennem, ligesom fed fisk vil være rigtig godt. Hun må f.eks. gerne få makrel i tomat, torskerogn eller lignende til frokost.
Du må meget gerne give hende frugtmos og frugtgrød med mælk (mme). Generelt er kogt frugt og bær godt, når hun har forstoppelse - og du kan give f.eks. sveskemos, blommemos, abrikosmos og pæremos - som alt sammen har ry for at kunne sætte maven lidt igang (i modsætning til f.eks. bananmos, der kan virke forstoppende). Men hun må også gerne få frisk frugt som f.eks. blomme og pære uden skræl. Det vil være godt, hvis du kan give hende frugt f.eks. formiddag, før hun puttes til sin formiddagslur, gerne sammen med en 1/2 bolle med smør.
Kogte grøntsager er vigtigt - det kan være f.eks. blomkål, broccoli, gulerødder og ærter - som alle er rige på fibre, og som kogt godt kan være noget, som hun kan sidde og gumle og gnaske sig igennem. Og igen må hun gerne få lidt smørsovs eller grøntsagssovs på de kogte grøntsager, når hun sidder og gnasker sig igennem dem. Du må også gerne lave grøntsagsmuffins til hende, som hun kan sidde og gnaske sig igennem, hvis hun gerne vil spise selv.
Og så er det rigtig vigtigt, at hun får væske nok. Når børn har tendens til forstoppelse, så er det ofte fordi de ikke drikker nok. Det er derfor super vigtigt, at du stadig ammer hende 3 gange i døgnet, så hun får mælk og væske via dig - men derudover skal hun drikke vand til alle måltider og også drikke vand som tørstslukker imellem måltiderne. Du skriver, at du har købt en drikkedunk, og det er ofte en god idé. Det samme kan en sugerørskop være. Lad hendes drikkedunk stå fremme, så hun ser den og naturligt derfor forhåbentlig får lyst til at drikke lidt vand mere hyppigt.
Og så skal du naturligvis også hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk, så hun på den måde også støttes i at holde maven igang naturligt. Ligesom massage af maven også er rigtig godt, som du jo allerede gør :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: ammes og sover videre
Morgen 07: Havregrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden f.eks. 1/2 blomme uden skræl eller lidt kogte eller meget modne pærebåde, suppleres også meget gerne med lidt frugtmos eller bærmos, evt. en smootie eller lignende klempose. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, brug også meget gerne grøntsagsmos som pålæg og suppler med grøntsagsmos med kød/fisk. Tilbyd også kogte grøntsager i hånden, vand af kop.
Mellemmåltid før middagslur - lidt frugtmos med mme, lidt frisk frugt eller bær, gerne 1/2 blomme uden skræl, lidt appelsinbåde eller lignende at sidde og sutte og gumle på selv. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær og frugtmos - f.eks. også en smoothies klempose eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30: Udgangspunktet familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta og sovs - tomatsovs/grøntsagssovs, smørsovs. Der skal være moset mad og også mad i små hapsere og også større stykker, som hun kan sidde og gnaske sig igennem. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. og gøres klar til natten.
Ca kl 19: Tilbydes godnatgrød - gerne en flerkornsgrød eller mysligrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Får børstet tænder (hvis hun har tænder)
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca. kl 19.45-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Jeg tænker, at du ved at skæve til min dagsplan kan få lidt idé om, hvordan du kan sammensætte hendes kost, så hun via kosten naturligt får holdt lidt gang i maven. Som du kan se, så indgår der flere små måltider i mit forslag til dagsplan, og jeg tænker, at også far vil kunne følge denne plan, når du starter arbejde. Det kan godt fungere :)
Hvis I ikke kan holde maven igang naturligt via kosten, og I ikke oplever nogen effekt af laktulose, så kan du tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant for jer at forsøge med movicol. Det skal lægeordineres, når hun ikke er ældre - og det skal drikkes. Så det er derfor vigtigt, at hun generelt drikker godt med vand :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke - og fortsat rigtig god lørdag aften :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske